Söndagen den 19 oktober kl 07:00 startar vi diverse underhållsarbete av våra digitala tjänster och arbetet förväntas pågå i cirka 2 timmar. Under denna period kommer eTruck, eLift, eFall, Instructor Portal och Digitala körtillstånd inte att vara tillgängliga.

Arbetsmiljöverket granskar truckarbete – inspektioner av truckar, truckförare och säkerhetsrutiner 2024–2026

Publicerat 15 oktober 2025
Arbetsmiljöverket har sedan 2024 gjort en omfattande nationell inspektion av truckarbete för att minska olyckor och skador bland truckförare. Truckarbete är ett av de mest olycksdrabbade yrkesområdena inom industrin. Hälften av alla inspektioner är oanmälda.

Tillsynen kommer att fortsätta under hela 2025 och 2026, med fokus på butiker, lager och tillverkningsindustrin.

Vanliga brister vid inspektionerna

De hittills genomförda kontrollerna visar att många företag fortfarande har brister i säkerhetsarbetet kring truckar. Vanliga brister är:

  • Laddningsplatser som brister till sin utformning
  • Pallställ utan märkning, skydd eller angiven maxvikt
  • Användning av förlängningsgafflar utan riskbedömning
  • Bristande underhåll och kontroll av truckar
  • Avsaknad av giltiga, skriftliga körtillstånd för truck
  • Ofullständiga riskbedömningar och instruktioner

Vissa brister kan leda till sanktionsavgifter och i värsta fall allvarliga olyckor.

Fokus vid Arbetsmiljöverkets truckinspektioner

Vid föranmälda inspektioner granskas bland annat:

  • Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
  • Truckförarens utbildning, kunskap och tillstånd
  • Laddningsplatser och belastningsergonomi
  • Underhåll, skyddsutrustning och personlyft
  • Helkroppsvibrationer, lokaler och pallställ

Vid oanmälda inspektioner kontrolleras särskilt:

  • Körtillstånd och förarens kunskap
  • Truckens skyddsutrustning
  • Laddningsplatser och pallställ

Om systematiska brister upptäcks kan en mer omfattande arbetsställekontroll bli aktuell.

Truckförare – en av industrins mest olycksdrabbade yrkesgrupper

Mellan 2018 och 2022 anmäldes nästan 6 000 arbetsskador där en truck varit inblandad. Vanliga olyckor orsakas av att trucken välter eller kolliderar, ofta till följd av bristande sikt, stress eller dåliga rutiner.

Nackproblem är också vanligt bland truckförare, eftersom många tvingas arbeta med huvudet i onaturliga vinklar vid lastning högt upp i pallställ.

– Truckförare är den mest olycksdrabbade yrkesgruppen inom industrin. Truckar kör där människor rör sig, därför finns alltid en risk, säger Magnus Henriksson, projektledare för Ett tryggt arbetsliv – Nollvision vid Arbetsmiljöverket.

Så kan företag och truckinstruktörer förbereda sig

För att undvika brister vid kommande inspektioner och samtidigt stärka säkerheten bör arbetsgivare och truckinstruktörer säkerställa att:

  • Alla förare har giltigt och skriftligt trucktillstånd från arbetsgivaren
  • Truckutbildning och repetitionsutbildning är dokumenterad och aktuell
  • Pallställ är märkta med maxvikt och utrustade med skydd
  • Laddningsplatser uppfyller kraven på ventilation och säkerhetsutrustning
  • Riskbedömningar och instruktioner är uppdaterade och kända av personalen
  • Underhåll och dagliga kontroller av truckar genomförs regelbundet

En välfungerande truckutbildning och ett aktivt systematiskt arbetsmiljöarbete är avgörande för att minska risken för olyckor och sanktionsavgifter.

Vill du veta mer?

Läs mer på Arbetsmiljöverkets hemsida om den pågående tillsynen av truckarbete och kraven på truckförare.


För dig som truckinstruktör eller arbetsgivare kan detta vara ett bra tillfälle att se över era rutiner för truckkörning, riskbedömning och utbildning.

Källa: Arbetsmiljöverket.

Inspektionsinsats av AV

Dela