Liftutbildning
Hem > Support > eLift > FAQ eLift

FAQ eLift

Jag kommer inte in på www.elift.se?

Kontrollera så att du använder någon av de webbläsare som är kompatibla med eLift. Det gäller de senaste versionerna av Microsoft Edge, Google Chrome, Safari och Firefox.

Internet Explorer bör inte användas för eLift, då denna webbläsare inte fungerar optimalt med eLift. eLift är byggd för moderna webbstandards och då Internet Explorer slutade uppdateras för flera år sedan finns inte de funktioner som krävs för eLift i äldre versioner av webbläsaren.

Det finns många olika typer av enheter med en webbläsare som kan användas för att köra eLift på. Vi kan inte garantera att det fungerar på alla och om ni får problem på en viss enhet ber vi er därför att logga ut och testa på en annan. Generellt sett fungerar eLift bäst på en dator, även om den är kompatibel med de flesta moderna mobila enheter.

 

Var hittar jag ”Läs mer”?

”Läs mer” finns under den här ikonen:

Läs mer ikon eTruck

Åtkomsten till denna funktion stängs medan du gör slutprovet men är sedan aktiv så länge du har kvar ditt lösenord till eLift. Du kan gå tillbaka och läsa precis som i en kursbok.

 

Jag kan inte komma in på mitt slutprov, vad ska jag göra?

Slutprovet är alltid låst när en kurs skapas. Tanken med detta är att instruktören ska ha makten att hantera slutprovet på det sätt som bäst passar gruppen som ska utbildas. Det är därför instruktören som styr när ett slutprov ska bli tillgängligt.

 

Jag kan inte skicka in mitt slutprov, vad ska jag göra?

Om någon av frågorna inte är besvarade så kan man inte skicka in sitt slutprov. Klicka dig bakåt i provet och se så att alla frågor verkligen är besvarade, eller klicka på punkterna i kvadrat uppe i högra hörnet för att se översikten.

 

Vad betyder de olika ikonerna i eLift?

Tryck på ”Hjälp” i menyn så får du en utförlig förklaring över funktioner och knappar.

 

Jag har fastnat i panorama-funktionen

Om du inte hittar alla hexagonerna så är det enklast att trycka på ”översiktsrutan” längst ner där det står hur många hexagoner som är avklarade, då kommer du automatiskt vidare till nästa hexagon.

 

Jag har fastnat i eLift?

Skulle du fastna på något vis och inte kommer vidare i eLift är det enklast att först pröva att trycka F5 och uppdatera din webbläsare. Om det inte fungerar så prova att logga ut och sedan att logga in igen.

 

Hur kommer jag smidigast åt eLift i mobilen?

Om du använder Android så tryck på de tre punkterna uppe till höger och välj ”Lägg till på startskärmen”.

Om du använder iPad eller iPhone så tryck på ”Dela-symbolen” längst ner i webbläsaren och välj ”Lägg till på hemskärmen”

 

Jag har problem med korten i bildspelen på min mobila enhet?

Det räcker att endast lätt putta till ett kort för att du ska få upp nästa kort. Om du drar för kraftigt över skärmen kan det hända att bildspelet upplever att du försöker dra förbi kortet och då kan det hända att ljudet försvinner, eller att nästa kort på tur kommer fram istället. Svajpa därför försiktigt.