Ma-System utbildning AB Skandinaviens största utbildare av förare och instruktörer inom kran, lift och truck

Krönika

  • 1609 har läst
  • kommentarer
  • Skriv ut

Det är en solig sommardag när MA-system hälsar på hos Windings Utbildningscenter i Värnamo. En truckkurs pågår som bäst, både inne i de väl utrustade körlokalerna och ute på körgården. På golvet övar för ögonblicket fem elever praktikmomenten, alla med var sin truck. Läraren Jonas Björkström rör sig vant mellan dem, medan hans blick oupphörligt letar detaljer att berömma eller misstag att påtala.

Någon kör koncentrerat och långsamt fram till ett pallställ, plockar upp en pall så som han lärt sig och backar ut. Men – och han är varken den förste eller siste att göra det misstaget – han glömmer att titta bakåt. Jonas är framme på ett ögonblick. Ett vänligt, men bestämt påpekande följer. Eleven nickar, han förstår. Och prövar igen. Nu går det bättre.

Jonas är nöjd. Han vill att hans elever ska klara utbildningen. Men han är lika tydlig med att han inte är beredd att tumma på kvaliteten.

”Det händer att någon på morgonen säger att han måste gå vid tvåtiden av ett eller annat skäl”, berättar Jonas. ”Jag svarar alltid ’det beror ju på om du är klar, eller hur? Annars får du komma tillbaka en annan dag’.”

Praktikkörningen pågår annars från åtta på morgonen till fyra på eftermiddagen. Ibland längre, om det behövs för att någon ska klara ’det där sista’ som krävs för att få truckkortet. Då har alla redan gjort teorin med hjälp av eTruck.

”Många elever tycker att storyn som berättas i eTruck är spännande”, säger Jonas. ”Vi var bland de första som körde den nya versionen. Visst fanns det några småbuggar till att börja med, men nu fungerar det perfekt.”

Vi avbryts av att com-radion sprakar till. Det är dags för Jonas att instruera eleverna om hur övningsmomenten ska gå till ute på körgården. Han skyndar vidare, och vi får tillfälle att prata en stund med Peter Winding själv, företagets grundare.

Engagerat räknar han upp företagets snabbfakta: det grundades 2004, förra året utbildade man 500 truckförare, lika många i kran, och 300 liftförare. Starten var i Småland, nu finns man också i Stockholm. Affärsidén är att göra bra utbildning, där varje elev får gott om tid att verkligen köra själv så att man lär sig.

Vi frågar om han tycker det är svårt med konkurrensen, om han upplever sig trängd av ”wienerbrödskurserna”*

”Nej, egentligen inte”, svarar han och skrattar. ”Förr eller senare brukar de kunderna komma till oss ändå– när de märker att eleverna inte lärt ett skvatt!”

Men samtidigt säger han att eTruck helt klart bidragit till att man kunnat hålla en hög kvalitet, samtidigt som tiden används effektivt:

”Eleverna har gjort eTruck innan de kommer hit till oss för att övningsköra” förklarar Peter. ”Det sparar mycket tid, både för oss och för våra uppdragsgivare.”

Väl på plats får varje elev enskilt gå åt sidan från praktikkörningen för att göra teoriprovet. Om något är oklart, eller och språksvårigheter ställer till problem, finns läraren på plats för att reda ut begreppen.

”Utan eTruck hade vi inte alls haft samma effektivitet – med bibehållen kvalitet”, konstaterar Peter Winding. Och det kan väl sägas att bättre avslutning på dagen kunde vi på MA-system inte önska oss.

*Wienerbrödskurser, för den som till äventyrs inte känner till uttrycket, syftar på den sorts oseriösa snabbkurser som hålls över en fika, och som mirakulöst nog lyckas godkänna alla deltagare på samtliga trucktyper.

comments powered by Disqus